Stapelkorting tot €20* - Automatisch verrekend bij checkout!
    Categorieën
  • Baby
  • Baby- en kinderkamer
  • Bad & Verzorging
  • Cadeau's
  • Eten & Drinken
  • Kind
  • Merken
  • Papa & Mama
  • Slapen

thema topic

Postpartum a la Insta

Postpartum a la Insta afbeelding

Elsemieke

fysiotherapeute

3 (WAARVAN EEN TWEELING)

30 JAAR

thema topic

Postpartum a la Insta

Voor de dames die in verwachting zijn: hopelijk vind je steun uit dit verhaal, ik had het zelf maar al te graag gehad. Voor hun partner: misschien kan het helpen om een voorstelling te maken van wat er door je partner heen gaat na de bevalling. En voor de moeders onder ons: je kent het moment vast nog wel.. je bent kort geleden bevallen, kijkt in de spiegel en denkt: oké, wat is er met mijn lichaam gebeurd?

Vol trots heb je je kindje in jou gedragen, gekoesterd en je buik verzorgt. Via vriendinnen en sociaal media zie je alle happy foto’s na het bevallen en misschien zelfs wel tijdens de bevalling. Natuurlijk bij het laatste misschien niet altijd even happy.

 

Daar stond ik dus, voor de spiegel met mij niet zo happy insta gezicht, traan door lopen ogen (inclusief die mooie paarse kussentjes) en mijn buik. Een 9 maanden durende beauty slaap was zo’n slecht idee nog niet. Geen zorgen wonder-verwachtende moeders, het cliché is waar, het is het echt waard.

 

Ik was 24 en terugkijkend een beetje naïef, of noem het hoopvol. In mijn omgeving had ik mensen die -naar mijn idee- de dag na de bevalling dezelfde broek weer aan hadden. En Doutzen Kroes die na 3 maanden weer op de catwalk stond? Dat kon mijn lichaam ook!

“De essentie van mijn verhaal? Wat je ook doet, ga niet meteen los in de sportschool.”

De essentie van mijn verhaal? Wat je ook doet, ga niet meteen los in de sportschool. Als fysiotherapeute krijg ik geregeld de vraag, mag ik alweer sporten? Natuurlijk mag je dat! Maar hoe kan ik het beste weer sporten is een betere vraag. Hou in je achterhoofd dat er negen maanden lang druk vanuit binnenuit op de buikspieren heeft gestaan. Zie dit als een haar elastiekje, door de constante druk rekt dit uit. Geen zorgen, dit vormt ook weer terug. Sterker nog, januari vorig jaar heb ik de tweeling mogen krijgen, mijn buik verandert nog met de week. Maar dit elastiekje kan gaan wijken, dit wordt een diastase genoemd. Je hoeft nog steeds niet te schrikken, dit hoeft geen ramp te zijn, je dient er alleen op de juiste manier mee om te gaan, zodat dit kan herstellen. Wat je ook doet, en alsjeblieft zeg de volgende woorden hard op ‘Ik ga géén sit-ups doen na mijn bevalling’. Wil je echt graag iets doen? Begin rustig: in rug lig met gebogen knieën.

 

Doe vervolgens niet meer dan je rug tegen de grond onder je te drukken. Als dat lastig is, leg dan je hand onder je onderrug en probeer nu opnieuw je onderrug tegen je hand te duwen.

 

Let op: speel niet vals door je billen omhoog te duwen. Hou dit 5 seconden vast en herhaal het. Liever 20 keer kort dan 5 keer lang. Gaat dit je makkelijk af? Ga dan langs je verloskundige, fysiotherapeute, huisarts, zij kunnen je vertellen of je een diastase hebt en in welke mate. Dit is namelijk belangrijk om weer te beginnen met sporten met je wonder scheppende moederlichaam. Neem de tijd, je bent zeker geen uitzondering als je lichaam pas weer na 9 maanden klaar is om weer volle bak sporten!

 

Mijn eigen blik in de spiegel was een van de momenten die ik niet snel vergeet. En de woorden die ik tegen mijn man zei: “Ik lijk wel een zebra met al die strepen’. Gelukkig probeerde mijn man liefkozend te zeggen: ‘Maar wel mijn favoriete dierentuin diertje’. Luister naar je lichaam en geef het tijd, geen insta tijd, maar de tijd die het verdient.