Gratis verzending vanaf €100 & levering binnen gemiddeld 4-8 dagen!

De eerste hapjes!

De eerste hapjes! afbeelding

Fiene

Redacteur Teddy & Beer

De eerste hapjes!

Als je kleintje tussen de 4 en 6 maanden is, kun je beginnen met het geven van een paar kleine eerste hapjes: de oefenhapjes. Deze oefenhapjes komen nog niet in de plaats van borstvoeding of flesvoeding maar zijn dus echt om te oefenen.  Maar hoe begin je hiermee en wat mag jouw kindje wel en niet eten? Of weet jij nog niet wat je precies moet geven aan jouw kleintje? Wij hebben een paar tips hoe je het oefenen met eten leuk kunt maken! 

Oefenhapjes - het begin!

Ten eerste is het goed om te vermelden dat de naam oefenhapjes ook echt betekent dat het gaat om het oefenen! Kindjes moeten namelijk wennen aan nieuwe smaken, structuren, op een andere manier eten in de mond hebben en doorslikken. Het is dus niet erg als jouw kindje er even geen zin in heeft, het niet op eet of uitspuugt. Probeer het dan de volgende dag gewoon weer. 

Het is aan te raden om een aantal dagen achter elkaar hetzelfde oefenhapje te proberen. De reden hiervoor is dat het kindje dan kan wennen aan de smaak en je zelf in de gaten kunt houden of het kindje ergens op reageert (allergie). Denk je dat dit laatste het geval is? Neem dan contact op met het consultatiebureau of de huisarts.

Wat geef je wel als oefenhapjes?

Hieronder geef ik wat voorbeelden waar je het beste mee kan beginnen. Geef in het begin het liefst eten met een zachte smaak, dan is het verschil met de borst- of flesvoeding niet zo groot. Als het allemaal goed gaat met het eten kan je natuurlijk zelf ook andere fruitsoorten of groentes uitproberen om te kijken wat jouw kindje daarvan vindt. 

  • Geschikt fruit om mee te beginnen: banaan, perzik, peer en meloen
  • Geschikt groente om mee te beginnen: bloemkool, doperwtjes, broccoli, boontjes, wortels of pompoen. 
  • Een likje pindakaas - dit wordt aangeraden om te wennen aan pinda’s. 
  • Broodkorstje om op te kauwen.

Het is natuurlijk super leuk om naar de volgende fase te gaan met jouw kleintje. Ze kunnen steeds meer en geven meer interactie.

Wat geef je niet als oefenhapje?

Eigenlijk kun je alle gezonde voedingsmiddelen die je zelf eet ook aan je baby geven. Zoals fruit, groenten, vis en brood, maar sommige voedingsmiddelen zijn niet geschikt voor baby’s en kleine kinderen. Dat komt bijvoorbeeld omdat ze gevoeliger zijn voor schadelijke bacteriën dan volwassenen. 

  • Rauw vlees en producten van rauw vlees, rauwe eieren, rauwe schaal-schelpdieren (rauwe of voorverpakte gerookte vis zoals sushi/gerookte zalm), hierin kunnen bacteriën zitten waar baby’s gevoelig voor zijn.

Voor een baby in de eerste hapjes-fase is het nog niet nodig om het brood te beleggen, maar het kan natuurlijk wel! Maar wat mag je niet op het brood voor jouw baby doen?

  • Leversmeerworst of leverpathe, het is misschien makkelijk te smeren en zacht genoeg voor je kindje, maar dit bevat teveel zout, verzadigd vet en veel vitamine A. Een teveel kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid bij je kindje.
  • Smeerkaas of gewone kaas, dit bevat ook veel zout en verzadigd vet. De nieren van je kindje kunnen dit nog niet aan.
  • Honing, honing kan besmet zijn met een bacterie waar vooral kinderen tot 1 jaar ziek van worden.

Soms is het ook onduidelijk wanneer je kindje normale koemelk mag drinken. Het beste is om te wachten tot je kindje 12 maanden uit is. Borstvoeding en flesvoeding zijn beter afgestemd op de behoefte van een baby. Het bevat meer goede vetten, minder zout en minder eiwitten dan gewone melk. Een beetje gewone melk is niet schadelijk voor een baby, maar als hij te veel gewone melk drinkt, krijgt hij te veel eiwit binnen. Te veel eiwit kan schadelijk zijn voor de nieren van een baby. 

Hoe geef je de oefenhapjes?

Het is natuurlijk super leuk om naar de volgende fase te gaan met jouw kleintje. Ze kunnen steeds meer en geven meer interactie. Wanneer je gaat beginnen met oefenhapjes kan jouw kindje nog niet zelfstandig zitten, het is dus handig om jouw kindje in een wipstoeltje of newbornsetje in de kinderstoel te zetten. Zo zit het kindje toch een beetje meer rechtop en kan het makkelijk gevoerd worden.
Zorg ervoor dat jouw kindje een slabbetje om heeft, want er gaat zeker iets naast het mondje vallen! Handig hiervoor zijn de slabbetjes met een ‘opvangbakje’ van Mushie. Houd ook doekjes bij de hand - snoetenpoetsers of een hydrofiele doek.
Een klein plastic lepeltje en een bakje zoals de items van Mushie zijn erg handig om te gebruiken. Deze kunnen allemaal in de vaatwasser en gaan jaren mee! Ook zijn de kleuren erg mooi en passen ze in elk interieur. De producten van Mushie zijn nu in de sale!

Tips voor het voorbereiden

Het is erg handig om de oefenhapjes voor te bereiden. Eet je zelf groentes of fruit, houdt dan een beetje apart en pureer dat voor jouw kleintje. Dit is waarschijnlijk nog steeds veel te veel, dus het is handig om het in te vriezen. Dit kun je doen in een ijsblokjesvorm - zo heb je kleine blokjes van het fruit of groente dat je per stuk kunt ontdooien. Ook kun je het op deze manier wat langer bewaren en later eventueel nog combineren als je kindje meer kan gaan eten.
Qua bereiding is het aan te raden om het alleen te koken of stomen (in geval van groente en hard fruit zoals appels). Let op dat je geen zout toevoegt bij het koken! Daarna pureer je het met een staafmixer tot een gladde puree.
Zorg ervoor dat er bij oefenhapjes nog geen stukjes in zitten, dit is waarschijnlijk nog te moeilijk voor het kindje om op te eten!